30 mar. 2009

'Sefarditas de Rondonia'


Vidas Marranas:Compósito subterfúgio de observação do mundo.Hasbará,Recordações e Narrativas do que fez-se em esquecimento.Alguma verdade ainda existe em porões do silêncio,câmaras soturnas nos quais não passou a Grande História.

"Recorda os dias do passado,lembra-os de geração em geração".Devarim

Resta aqui congratular a exposição organizada por parte de nosso pequeno ishuv de Rondônia. Muitos dos sefarditas de origens amazônicas de certa forma sentirão se com as raízes lembradas em uma exposição que trata dos mais 100 anos dos judeus na região do Vale do Rio Guaporé, Mamoré e Madeira. È um passo para pensarmos que Rondônia é apenas uma parte da extensão amazônica na qual a imigração sefardita-mizrahi deu-se de modo intenso a partir do final do séc XVIII, logo que Pombal pos fim a diferenciação entre cristãos velhos e cristãos novos.

Como pesquisador tenho feito estudos sobre a região e a presença de nossos ancestrais por toda a Amazônia, presença esta ainda em muito desconhecida por grande parte da comunidade brasileira e não diferentemente quase soando como exótico a muitos dos grandes centros judaicos do pais,a existência de judeus hoje e no passado por esta região , bem como talvez ainda mais exótica a existência de judeus muitos com sobrenomes em muito distintos dos de origem askenazi e um tanto ‘abrasileirados’ .Esta iniciativa se trata de um resgate cultural enriquecedor , porque protagoniza uma presença judaica que se torna gradualmente mais notória a medida que descobrem-se mais sobre os "hebraicos' da Amazônia, tal tempos atrás já documentara o jornalista Henrique Veltmann e a equipe de filmagem do documentário Eretz Amazônia . Por assim também vemos que ainda que a mercê de um intenso processo de miscigenação até cultural ,sobreviveu ora uma comunidade oficial judaica que segue e mantém as tradições e, cabendo não silenciamo-nos também a outro contingente além da mesma comunidade oficial, que é a de um representativo números de descendentes destes judeus que migraram para a vasta região e perfazem mais um rico capitulo da historia cultural de nosso pais e suas raízes judaicas.



Texto:
(A COMUNIDADE HEBRAICA NA REGIÃO DOS VALES DO MADEIRA, MAMORÉ E GUAPORÉ)

Este trabalho teve a proposta de ampliar os registros e estudos sobre o povo judeu nos vales dos rios Madeira, Mamoré e Guaporé,principalmente junto as pesquisas pioneiras efetuadas pelo jornalista Weltmann sobre a existência numerosa de descendentes dos imigrantes judeus marroquinos em toda a região do Amazonas. As fontes utilizadas foram os documentos pertencentes ao acervo do Centro de Documentação Histórica do Tribunal de Justiça do estado de Rondônia: processos judiciais, livros cartoriais de Imóveis e Registro Civil que registram a movimentação das pessoas pelas vilas ao longo do trecho ligado pela Vila de Porto Velho, ponto de partida da Estrada de Ferro Madeira Mamoré a Guajará-Mirim, ponto final da ferrovia que se estendia por rios e florestas. A periodização é dada pela instalação da Comarca de Santo Antonio do Rio Madeira no ano de 1912, em face da documentação produzida a partir de então dentro da esfera do judiciário e que foram as principais fontes para a pesquisa.

O registro pessoal proporcionado pela ficha de mapeamento, onde os descendentes narram a história das suas famílias foi fonte importante, contribuindo para a observação das trajetórias pessoais dos judeus na região, e proporcionou a percepção das relações familiares e principalmente a observação do momento de rompimento que o título desse trabalho propõe, a quebra da tradição religiosa. A narrativa de Mirian, filha de um judeu casado com uma mulher, identificada como não judia que era filha de bolivianos, nascida na Bolívia, traz de forma clara essa observação. O pai de Mirian até morrer guardou os costumes religiosos. Os filhos possuem nomes típicos, Abrão, Myrian e Muny, mas somente ele praticou nas datas próprias do judaísmo a sua fé. Para os filhos o dia do Yom Kippur, era um dia em que ninguém podia falar com o pai e que ele comia um pão que vinha de São Paulo.

A presença hebraica na região tem sido estudada e foi registrada com maestria por Samuel Benchimol em diversos trabalhos, no entanto procuraremos aqui, alargar e ampliar as observações já existentes quanto a presença dos judeus nas cidades de Porto Velho até Guajará-Mirim, observando as atividades exercidas e o movimento do grupo, registrando a importante presença desses imigrantes.

Em trabalho sobre as identidades judaicas no Brasil organizado por Bila Sorj falando sobre os Judeus na Amazônia, Eva Alterman Blay registra a história de vida do judeu Isaac, que aos 21 anos no ano de 1909, vivia nos seringais perto da Bolívia junto ao Rio Abunã e que trazia seus filhos para o brith-milah (circuncisão) em Porto Velho onde existia uma comunidade hebraica composta de trabalhadores dos seringais e da Estrada de Ferro Madeira Mamoré.

Conforme Samuel Benchimol em estudo sobre os judeus na Amazônia, as cerimônias religiosas eram realizadas em Belém onde havia um rabino (Benchimol, 1999), no entanto, Eva Blay nos informa sobre a realização da circuncisão na Vila de Porto Velho por volta de 1909. O mais provável é que fosse na localidade de Santo Antonio do Rio Madeira, vez que no ano de 1909 em Porto Velho existia apenas o barracão da Estrada de Ferro Madeira Mamoré, sendo que todo o centro político, econômico e social estava em Santo Antonio e nas localidades até Guajará-Mirim.

Apesar de não termos registros, os documentos estudados deixam perceber que eles não chegaram a uma organização completa vez que seus mortos foram enterrados em cemitérios não judeus conforme os registros encontrados de Isaac Benchimol (Cemitério da Candelária por volta de 1910) e no cemitério da localidade de Abunã encontra-se enterrado Isaac Essabá (1913) (Benchimol.1999).

Inscrições em túmulos no Cemitério dos Inocentes em Porto Velho, onde estão Salomão David Quirub, nascido em 07 de março de 1891 e falecido em 06 de março de 1942; Isaac Benchimol falecido em 21 de julho de 1927, onde consta “(...) homenagem de sua esposa, filhos e HEBRAICOS de Porto Velho”; Marcos Benchimol falecido em 25 de março de 1938; Lazaro Bohabot “(...) filho de Jayme Bohabot”, falecido em 10 de novembro de 1922, são alguns dos nomes que registram a variedade de nomes de família e a presença marcante na região. Os registros de morte como da Senhora Reina Buzaglo falecida em Santo Antonio do Rio Madeira em 1913, cujo inventário registra bens. Os autos de inventário deixam transparecer a importância da família.

Isaac Benchimol é enterrado em 1910 na Candelária (Benchimol, 1999) e em 1923 no cemitério dos Inocentes consta outro sepultamento com pessoa do mesmo nome. Embora os nomes sejam os mesmos não se trata da mesma pessoa. É comum a confusão feita pela repetição dos nomes entre os judeus. Essa confusão também ocorre quando se trata dos sírios e libaneses. A variedade dos nomes adotados por eles não é muito grande e era costume ficar repetindo o nome nos descendentes, assim como a utilização de nomes brasileiros, procurando a aproximação sonora com seus nomes originais.

Quando da observação da documentação existente no Centro de Documentação Histórica do Poder Judiciário, onde estão anotadas as transações comerciais e as atividades dos habitantes locais, percebemos a grande concentração dos nomes que podem ser identificados como hebraicos na localidade de Santo Antonio, mesmo porque nos primeiros anos do século XX a localidade de Porto Velho pertencia a Ferrovia. Santo Antonio do Rio Madeira é que apresentava uma sociedade organizada.

Conforme anotação os judeus na região precederam aos árabes (Benchimol, 1999), outro grupo migratório notável. Jeffrey Lesser em seu livro -A Negociação da Identidade Nacional, que trata da minoria de migrantes e da luta pela etnicidade no Brasil observa:

A surpresa dos brasileiros ante a crescente população originária do oriente Médio transformou-se em choque, quando ficou claro que o primeiro grupo numeroso de imigrantes árabes a vir para o Brasil não era muçulmano nem cristão. De fato, a comunidade norte-africana que começou a se estabelecer na foz do Amazonas, nas primeiras décadas do século XIX, era exclusivamente judia.

Os judeus instalados em Santo Antonio do Rio Madeira, assim como os de Manaus, mantinham as mesmas características e comportamento, sendo certo que a maioria era procedente de Marrocos e exerciam atividades comerciais. Sendo claro também que os judeus que desde o começo do século XIX começaram a se estabelecer ao longo dos rios formavam uma rede de Belém até onde foi possível chegar.

Quando da instalação das atividades judiciárias a documentação nos permite observar os registros de imóveis e transações comerciais datados a partir de 1912, efetuados no cartório da localidade. Neles encontramos um numero grande de famílias hebraicas instaladas na comunidade, exercendo o comércio por meio de uma rede idêntica a dos árabes que ocorreu logo a seguir, mantida através de Belém, Manaus, Porto Velho, Santo Antonio do Rio Madeira, Fortaleza do Abunã, Presidente Marques, Generoso Ponce, chegando até Guajará-Mirim.

A identificação é feita através dos sobrenomes de família. Samuel Benchimol, relaciona os nomes de famílias que adentraram a Amazônia, muitos desses nomes são encontrados exercendo atividades comerciais na localidade de Santo Antonio do Rio Madeira, sendo perceptível que não eram apenas viajantes. Os nomes dos homens aparecem os nomes das esposas assinando em atas de casamentos, em transações comerciais, observando que as mulheres não eram analfabetas e tinham uma participação mais ativa na vida e nos negócios dos maridos que as brasileiras ou outras estrangeiras. Grande número de nomes é encontrado nos documentos de compra e venda de imóveis, nas transações comerciais, nos casamentos e informações sobre falecimento proporcionado pelos inventários.

No caso dos judeus que habitavam a região de Santo Antonio do Rio Madeira, muitos deles são identificáveis através da ata de casamento onde encontramos o nome dos pais dos noivos oriundos do Marrocos e onde é registrado o casamento religioso já realizado de acordo com as tradições hebraicas. Possivelmente essa cerimônia tivesse sido realizada em Belém, onde havia uma sinagoga e um rabino, sendo o casamento civil realizado após, em Santo Antonio onde residiam as famílias.

A característica comum entre eles é a procedência. Oriundos de Tanger no Marrocos refaziam na Amazônia a continuidade das suas tradições, casando-se com os iguais, assim como anotou Benchimol em seu estudo “AMAZÕNIA - Formação Social e Cultural”.

A premissa de que para se criar uma sinagoga são necessários dez judeus (homens) com certeza poderia ser aplicada em Santo Antonio do Rio Madeira no começo do século. Relacionamos aqui nomes de família, alguns já registrados por Benchimol e que aparecem nos documentos de Santo Antonio do Rio Madeira entre os anos de 1912 e 1930, residindo ou comercializando temporariamente.

Israel, Azulay, Nabeth, Reich, Guitart, Chermont, Larramaga, Meyer, Bensabaht, Essabá, Serfaty, Benarech, Eshrique, Benchimol, Benchitrit, Buzaglo, Cerreuya ou Serruja, Malaquias, Marache, Nabeth, Guitart, Chermont, Reich, Benayon, Chacon, Dantas, Bastos, França, Castillo, Sotello, Barbiery, Drervell, Norton , Gusman,...Observamos nomes como Siqueira, Penha, Pessoa, Barchilon, Paiva, Barreto, qualificados como portugueses e que são encontrados nas mesmas listas onde se encontram os judeus estabelecendo casamentos e relações comerciais.

Eles mantinham relações comerciais com os árabes em pequena escala, observando-se um relacionamento mais estreito com os portugueses. Percebe-se pela relação dos nomes nas cerimônias de casamento e as testemunhas arroladas nas questões judiciais e nas transações imobiliárias que as duas nacionalidades se serviam uma da outra, havendo troca nas relações.

Cabe aqui uma observação sobre o assunto “cristãos novos”. Ser judeu não é uma situação externa e sim uma condição interna e sabemos que muitos judeus durante todo o processo de perseguição que sofreram foram obrigados a mudarem de nome. Relações de negócios e casamentos de membros das comunidades hebraica e portuguesa são freqüentes, induzindo-nos a crer que seriam os portugueses cristãos novos, mas isso os documentos não nos respondem.

Quando do trabalho de campo anotamos que no caso da colaboradora Mirian Magosso, seu pai contraiu núpcias com uma mulher de origem boliviana e que a cerimônia foi realizada no Pará. Essa mulher era viúva de um outro judeu da família Azulay. Nos parecendo que esses casamentos no período passavam por um processo de triagem. Todos eram realizados no Pará onde existia uma sinagoga.

Aqui nos reportamos ao que não é dito, ao que está por de trás das falas, nos silêncios. Conforme dados os judeus começaram a migrar para a região de Belém desde 1810, foram mais de 100 anos de transformações e de migração. Benchimol fala dos filhos de judeus ao longo dos rios e aqui enxergo parte dos portugueses de Santo Antonio como cristãos novos. Conforme estudos sobre as mulheres judias (polacas), contrabandeadas e vendidas no Brasil para exploração sexual (Benchimol, 1999) (Kushnir, 1996), observamos casos de mulheres com nome hebraico, procedentes do Marrocos vivendo em Porto Velho com homens de outras nacionalidades, qualificadas de forma pejorativa e envolvidas em processos criminais.

Um exemplo pode ser encontrado no processo onde o português Manoel de Oliveira Campos e sua “concubina” Mercedes Sol Sabbat, marroquina (judia) ele com 26 ela com 25 anos de idade são acusados por brigas na residência de funcionário da Madeira Mamoré Railway Company, na vila de Porto Velho.

A evidência oferecida pela documentação das atividades dessa comunidade na região é bastante ampla e diversificada. Encontramos registros com nomes hebraicos como o caso de Ida Bentes Azulay sem muitas qualificações; consta que ela vivia com Orlando Pereira da Costa com quem teve dois filhos que não receberam o nome Azulay em seus registros de nascimento, constando apenas o nome do pai. Ida era doméstica e Orlando carregador de Malas, e pelo nome de família acreditamos que fosse Ida uma judia, mas Orlando não nos dá essa pista,mas possivel que fosse. Apesar da premissa de que a condição de judeu seja transmitida pelo ventre materno, o documento não nos propicia esse entendimento, assim como a condição paterna, como o caso de Miriam, não foi suficiente para manter a continuidade cultural a medida que observa-se tambem laços de permanencia a uma oficialidade foram muitas vezes mantidos por uma não matrilineariedade judaica tal como pela Halaká e sim apenas pela origem judaica paterna

Com relação às atividades comerciais, essa presença também é notável. Francisco da Cunha Bembom, Elias Leão Buzaglo, e Jacob Essabá, que também traduzia documentos do espanhol para o português, tinham firmas estabelecidas em Manaus.

Abrão Levy, comerciante representante da Firma B. Levy. Moises Serfaty era comerciante em Porto Velho, Saleb Merheb, que foi comerciante na povoação de Generoso Ponce, cujo inventário tramitou em 1923. O montante da herança que foi de cinco contos e dezoito mil e novecentos réis foram adjudicados pela viúva Rosa Morheb e pelos filhos José Saleh Morheb de 11 anos, Genoveva Saleh Morheb de 07 anos e Josephina Saleh Morheb de cinco anos. Salomão Rengito era comerciante em Santo Antonio do Rio Madeira em 1926.

As firmas estabelecidas apresentam os nomes: Dinard Benayon e Companhia tendo como sócio Moyses José Bensabath; foi liquidada em 1916. Castillo & Companhia, Beynayon & Companhia, B. Levy e Companhia, N. Ariola e Companhia que nos induzem a afirmar pertenciam aos judeus em razão da forma de comercializar, sempre dentro de uma organização oportunizada pela rede partindo de Belém para Manaus e até Guajará-Mirim.

Muitos deles tinham firma estabelecida em Manaus e mantinham negócios em Santo Antonio, assim como nas demais localidades ao longo da ferrovia até Guajará-Mirim, sendo administrada por algum parente.

É certo e deve ser registrada a importância desses imigrantes na localidade que além das atividades comerciais exerciam os cargos públicos relevantes na sociedade de Santo Antonio. O nome Chacon do primeiro juiz da Comarca (1912-1914) de Santo Antonio figura na lista das famílias hebraicas da Amazônia, assim como Moyses José Bensabaht, comerciante e juiz suplente (1913 –1916) e José Penha, que era juiz adjunto do Distrito Judiciário do Estado do Amazonas.

Apesar de não termos registros nesta coleção de documentos anteriores ao ano de 1912 da localidade, certo é que essas famílias já se encontravam instaladas ali desde antes de 1900, provavelmente desde o início do período da exploração da borracha. Possivelmente desde o período em que foram abertos para navegação o Rio Amazonas e seus afluentes (1866) e que os judeus pioneiros que já se encontravam no Pará adentraram e se expandiram ao longo dos rios, das vilas, dos povoados e seringais da hinterlândia.

Benchimol anota que de 1810 a 1910 mais de mil famílias de imigrantes judeus, tanto sefarditas-marroquinas como de outros grupos culturais judeus da Europa e do Oriente Médio, vieram fazer a Amazônia, trazidos por motivos econômicos, sociais, religiosos e educacionais em busca da ERETZ AMAZÔNIA - A NOVA TERRA DA PROMISSÃO.

Com a queda da borracha esses nomes desaparecem, permanecendo poucos vestígios dessa presença tão marcante. Conforme ainda registra Benchimol, a maior parte estabeleceu-se em Manaus e Belém, estando registrados apenas a família Benesby e David Israel em Guajará Mirim. A família Querub em Porto Velho, Benchimol em Fortaleza do Abunã e Moses Bensabá em Santo Antonio do Rio Madeira.

Os nomes de família são como uma bandeira, significam tradição de famílias importantes da região. Nomes que já figuraram e figuram nas listas dos deputados, prefeitos, médicos, comerciantes, advogados, enfim, pessoas de destaque da sociedade. Muitos nem mesmo tem muita consciência, desconhecem os significados de ser um neto de judeu em face da identidade perdida.

As famílias, Benesby e Israel são citadas no trabalho de Samuel Benchimol como sendo os únicos remanescentes dos judeus na região do Guaporé. Ao que se observa pelas pesquisas desenvolvidas, a família Benesby permanece tanto em Guajará-Mirim como em Porto Velho mantendo as tradições culturais, no entanto a família Israel conforme se observa da fala da Mirian perdeu a identidade cultural. Com a morte de David Israel, tendo em vista seus filhos serem de ventre de mãe não judia, os filhos não se consideram judeus. Lembram o nome de família, um parente antigo que cultuava o Iom kipurr, e já se reconhecem como católicos.

Mesmo ficando a dúvida com relação à origem de Sara, face aos seus casamentos com dois judeus, ao fato de seu nome ser comum entre os mesmos, ela também poderia ser filha de pai judeu, que colocou-lhe um nome do seu gosto, mas a mãe não judia transmitiu-lhe a condição de também não ser judia. Seu filho do primeiro casamento que traz o nome Azulay, de origem judia pelo pai, não é judeu, condição que o ventre materno não lhe concedeu. Pelas informações de Miriam, ele é reconhecido socialmente como judeu, porém não participou das reuniões, das cerimônias religiosas com a família Benesby em Guajará-Mirim a exemplo de David Israel, seu padrasto.


A Historia a partir de estorias pessoais

Como exemplo utilizamos a história de Miriam que serve para percebermos como podem ter ocorrido as relações entre os imigrantes hebraicos para as regiões mais isoladas da Amazônia. A história de Miriam pode não ser só dela, pode ser de tantos outros filhos e netos de judeus que foram perdendo a identidade.

Mirian Israel Magosso, filha de David Miguel Israel, conta a história do seu pai e seus avós na Amazônia. Sua narrativa nos permite leituras de tantas outras famílias judias que vieram fazer a América ou fugindo das guerras. Suas lembranças são imagens que lhe deram. Sabe que seu pai era judeu, que praticava os rituais hebraicos em Guajará-Mirim com a família Benesby, mas isso na sua vida ficou apenas como imagens do dia que seu pai passava comendo o pão diferente e sem falar com ninguém. Ela informa que o pão para o jejum vinha de São Paulo. Sua mãe se chamava Sara, natural de Trinidad-Bolívia e segundo Mirim era católica, apesar de ter sido casada em primeiras núpcias com o judeu Isaac Azulay com quem tivera o filho Abrão Azulay. Em segundas núpcias uniu-se em Belém do Pará com David Miguel Israel tendo nascido dessa união Mirian e Muny. Mirim informa que seu pai praticou a religião, comemorando o Kippur até morrer, mas os filhos nunca praticaram, se reconhecem como católicos.


Durante as entrevistas com Miriam, questionando sobre o nome da sua mãe Sara Montanho, nome tipicamente hebraico e o fato de ter a mesma se casado, tanto nas primeiras núpcias da qual ficou viúva como na segunda com homens judeus. Ainda mais o fato de terem sido os casamentos realizados na cidade de Belém local de congraçamento dos judeus pela existência de sinagoga, a mesma não sabe se esses fatos guardam alguma relação com a origem da família de sua mãe.

Pedimos a Mirian que narrasse o que sabia da história de sua família. Ela sabia que estávamos querendo saber sobre o povo judeu na região e começa assim a descrever o que teve conhecimento:

Passarei agora a contar a História de David Miguel Israel. Chegou no Brasil, no Estado do Amazonas um casal de imigrantes com o nome de Jacob D' Israel e Rica D' Israel isso aconteceu mais ou menos no ano de 1897. Vieram para aqui fugindo das guerras, mas nesse intervalo de tempo minha avó Rica D'Israel engravidou, dando à luz a meu pai David Miguel Israel. Ele nasceu em Borba, Estado do Amazonas aos 14 dias do mês de setembro de 1900 e foi registrado no cartório desse município. Pouco tempo depois surgiu um surto de malária na época era a febre amarela muito grande no Amazonas. Temendo morrer desta moléstia embarcaram novamente para Montreal na França. Alguns anos depois os avós entregaram esse filho David Miguel Israel para um colégio interno, que só saiu dali quando completou 18 anos, já bem educado falando vários idiomas. O próprio colégio o mandou para o Brasil para o alistamento Militar, devido sua certidão de nascimento ser de Borba-Amazonas. Chegou entao um rapaz de 18 anos, serviu o exército e depois nunca mais voltou para a França. Sua atividade era mascatear pelos rios, marretava muito comprando e vendendo produtos e tornou-se comerciante em Manaus. Tinha um comércio de confecções, foi aí que ouviu falar em Guajará-Mirim, havia explodido aqui a borracha, a compra de peles, a poalha, e foi aí que ele veio para cá e começou a comprar peles, poalha, borracha e mandar para exportação. Conheceu nessa época minha mãe Sara Montanho e teve duas filhas Muny Israel Barbosa e Mirian Israel Magosso. Meu pai morreu no dia 27 de abril de 1985, com 85 anos de idade aqui em Guajará-Mirim.

O relato de Mirian, obtido através de uma ficha de mapeamento nos apresenta a história de uma família das tantas que vieram para a região e que exerceram atividades comerciais. Ela fala do seu pai, que nasceu em 1909, portanto esse tempo ao qual ela está se referindo é um tempo recente, mas que nos oferece descortinar como se processam as transformações.

Sara Montanho poderia ter tido uma história parecida com a de Mirian, talvez seus pais tenham passado pelo mesmo processo de estrangulamento cultural, o que fez com que ela perdesse a identidade. Muitas mulheres podem ter passado por processos idênticos.

Para concluir vale lembrar as observações de Benchimol em capítulo sobre a demografia judaica (Valer, 1999), onde ele aborda a questão dos filhos de judeus espalhados pelas barrancas de rios, dos tempos em que os judeus viajavam com seus regatões, antes dos árabes, ocorrendo o desaparecimento para o judaísmo de um grande número de famílias judaicas no interior amazônico. O ser, viver, ficar e sobrevier judeu não se tornou possível, e assim como o pai de Mirian que foi o último da família a comemorar o Yom Kipur, tantos outros esqueceram do dia de pedir perdão e acabaram incorporados e integrados à população amazônica.

Fontes Primárias

Centro de Documentação Histórica do Tribunal de Justiça de Rondônia
Centro de Documentação Histórica do Estado de Rondônia
Jornais Alto Madeira décadas de 10 a 40

Bibliografia
Nilza Menezes
Centro de Documentação Histórica do TJ/RO
cendoc@tj.ro.gov.br

ANTONACCIO, Gaitano. A Colônia Árabe No Amazonas. Manaus, 1996.
BENCHIMOL. Samuel. Amazônia, Formação Social eCultural. Valer, Manaus,1999.
BLAY, Eva Alterman. Judeus na Amazônia. In Identidades Judaicas no Brasil Contemporâneo. (org) Bila Sorj) Imago, Rio de Janeiro,1997.
FAUSTO, Boris (org) Fazer a América. Edusp, São Paulo, 2000.
HARDMANN, Francisco Foot. Trem Fantasma-A Modernidade Na Selva. Companhia das Letras, São Paulo,1988.
KUSHNIR, Beatriz. Baile das Mascaras. Imago, Rio de Janeiro, 1996.
MAIA, Álvaro. Gente dos Seringais. Rio de Janeiro, 1956.
MONTENEGRO, Antonio Torres. História Oral e Memória. Contexto, São Paulo, 1994.
OLIVEIRA, Lucia Luppi. O Brasil dos Imigrantes. Jorge Zahar Editor, Rio de Janeiro, 2001.
SCLIAR, Moacyr. Souza, Marcio. Entre Moises e Macunaíma. Garamond, Rio de Janeiro, 2000.
TRUZZI. Oswaldo. Patrícios – Sírios e Libaneses em São Paulo. Hucitec, São Paulo, 1997.
TRUZZI. Oswaldo. De Mascates A Doutores: Sírios E Libaneses em São Paulo. Editora Sumaré, São Paulo, 1992

59 comentarios:

Anónimo dijo...

Que historia interessante para pensar as origens judaicas do povo brasileiro junto a de outras culturas.

Marcos

Anónimo dijo...

Tem uma historia sobre grande presença de sangue judeu em meio a população nordestina,isto é verdade?E como não é divulgado isto?E se possivel, como, se quando pensamos nordestinos ,pensamos uma população fortemente catolicizada?

Anónimo dijo...

os sefaradim mais uma vez superaram os askenas até na selvas!bom chaver!

Anónimo dijo...

Uau, só você mesmo para arrancar estas historias enterradas!

Não conheço nada, mas acabo aprendendo aqui!Brasil, de fato um caldeirão etnico e cultural, nem podemos dar espaços para racismos!

Mariana de Alencar

Anónimo dijo...

li pelo email que recebi, valeu tanto que venho para comentar: muito bom, mas infelizmente estas historias soam e soarao por muito tempo como lenda e exotismo para a nossa comunidade judaica brasileira de asquenazitas hehehe pobre dos sefaradins e descendentes que pouco tem espaço para falar e participarem das nossas entidades...

chag sameach neemiah

erlon

Anónimo dijo...

ó os benchimois na história também!!!

נחמיה יצחק dijo...

Marcos, Erlom,Mariana

E tem muito mais histórias como estas que tinham de ser contadas e investigadas.Bem como não me refiro apenas ao povo judeu e seus descendentes pelos quatro quadrantes, mas do povo negro pro exemplo, que no Brasil,em muito pouco tem a historia de sua raiz, Africa contada!

Abraços.

Alarcón dijo...

Olá
Muito bom teu artigo.

Sabes se tem estudos sobre festas e tradições judaicas no presente? Ou nunca houve uma comunidade organizada forte...

Andrés

Anónimo dijo...

vi agora pelo orkut,belo texto chaver...um comunista judeu sefardita...e religioso rapaz estas coisas so no brasil mesmo ehehe

kol hakavod

Bernardo Teltenbaun

נחמיה יצחק dijo...

Andrés

A pequena comunidade oficial Rondoniense , Kol Ivri ,tem se organizado, noticias que sabemos e tem sido veiculadas em midias de nossa comunidade do sudeste. REcentemente em julho outro evento foi tido com a presenca inclusive do notorio prof David Salgado.E fato que o CIAM C.Israelita do Amazonas tem ajudado nisto.

Até no Acre há uma incipiente comunidade.

נחמיה יצחק dijo...

Andrés

A pequena comunidade oficial Rondoniense , Kol Ivri ,tem se organizado, noticias que sabemos e tem sido veiculadas em midias de nossa comunidade do sudeste. REcentemente em julho outro evento foi tido com a presenca inclusive do notorio prof David Salgado.E fato que o CIAM C.Israelita do Amazonas tem ajudado nisto.

Até no Acre há uma incipiente comunidade.

Adriana de Lima Souto dijo...

Interessante notar que no judaísmo a profecia de um retorno (Teshuvah de Israel) é evidente, mas os judeus olham aos marranos (palavra pejorativa), Efraimitas, Anussins, 10 tribos perdidas ou sefaraditas com maus olhos, são raça inferior, mistura de judeu e pagão, mais pagão que judeu, não são respeitados, estou mentindo?Só serão aceitos se forem convertidos, correto?Sempre serão vistos como convertidos, nunca judeus puros, sempre serão ex Goym, nunca Israelitas de história, sangue, luta, dor e perdas, fato único e duradouro é que sofrem por parte judaica preconceito velado ou aberto, porque afinal nunca poderá ser provada sua ascendência, sempre serão vistos com desconfiança, como a quem não se deve esperar seguir a rigidez do pensamento ortodoxo, como ralé, nunca terão sua identidade registrada e respeitada, não são judeus, não têm pátria, não tem passado, não tem provas, não são arianos puros (alusão aos alemães e sua pureza de raça) digo judeus puros. Somos o que?Inventores, farsantes, mentirosos, temos a presunção de querer ter sangue judeu?Já não bastam a perdas das propriedades, bens, VIDAS, perseguição de épocas inquisitórias e afins?Terão que engolir mais esta, afinal deve ser maldito este povo que abandonou o judaísmo?É isto que são: malditos cães querendo as migalhas das mesas dos senhores judeus. Adonai proferiu promessa:o retorno é ordem e palavra dele,quem poderá impedir?Por ventura Judá impedirá. O Eterno não trará a certeza da origem de seus filhos errantes?

Anónimo dijo...

[url=http://cpcheat.org/]Club Penguin[/url] provides you with a [url=http://cpcheat.org/club-penguin-money-maker/]Club Penguin Money Maker[/url] that allows you to gain a lot of coins in Club Penguin.
[url=http://cpcheat.org/]Club Penguin[/url] also gives you [url=http://cpcheat.org/club-penguin-trackers/]Club Penguin Trackers[/url] such as a [url=http://cpcheat.org/club-penguin-aunt-arctic-tracker/]Club Penguin Aunt Arctic Tracker[/url], a [url=http://cpcheat.org/club-penguin-cadence-tracker/]Club Penguin Cadence Tracker[/url], a [url=http://cpcheat.org/club-penguin-gary-tracker/]Club Penguin Gary Tracker[/url], a [url=http://cpcheat.org/club-penguin-band-tracker/]Club Penguin Band Tracker[/url], a [url=http://cpcheat.org/club-penguin-rockhopper-tracker/]Club Penguin Rockhopper Tracker[/url], and a [url=http://cpcheat.org/club-penguin-sensei-tracker/]Club Penguin Sensei Tracker[/url].
Last,[url=http://cpcheat.org/]Club Penguin Cheats[/url] provides you with [url=http://cpcheat.org/club-penguin-bots/]Club Penguin Bots[/url] and [url=http://cpcheat.org/]Club Penguin Mission Cheats[/url] and [url=http://cpcheat.org/]Club Penguin Coin Cheats[/url]

Anónimo dijo...

looking for the purpose ed drugs? [url=http://www.cahv.org]buy viagra online [/url]and enjoy outspoken shipping at http://www.cahv.org . another good place to [url=http://www.kiosknews.org]buy viagra online[/url] is www.kiosknews.org .

Anónimo dijo...

[URL=http://www.wallpaperhungama.in/details.php?image_id=14650][IMG]http://www.wallpaperhungama.in/data/thumbnails/122/Aarti Chhabria-239.jpg[/IMG][/URL]

[URL=http://www.wallpaperhungama.in/details.php?image_id=14574][IMG]http://www.wallpaperhungama.in/data/thumbnails/122/Aarti Chhabria-98.jpg[/IMG][/URL]

[URL=http://www.wallpaperhungama.in/details.php?image_id=14573][IMG]http://www.wallpaperhungama.in/data/thumbnails/122/Aarti Chhabria-97.jpg[/IMG][/URL]

[URL=http://www.wallpaperhungama.in/details.php?image_id=14567][IMG]http://www.wallpaperhungama.in/data/thumbnails/122/Aarti Chhabria-91.jpg[/IMG][/URL]


Photo gallery at WallpaperHungama.in is dedicated to Aarti Chhabria Pictures. Click on the thumbnails for enlarged Aarti Chhabria pictures, personal photographs and exclusive photos. Also check out other Pictures Gallery for High quality and High Resolution image scans, movie captures, movie promos, wallpapers, hollywood & bollywood pictures, photos of actresses and celebrities.

Anónimo dijo...

Hi guys,

I know this might be a bit off topic but seeing that a bunch of you own websites, where would the best place be to host. Someone recommended I use [url=http://bit.ly/aTAtZb]Blue Host[//url] for $6.95 a month which seems like a great deal. Anyone here on www.blogger.com using them?

Anónimo dijo...

I just discovered [url=http://bit.ly/bMGrYw]SatelliteTV[/url] on my PC! Ultra cheap at only $50 once off to get the software and an account on the Internet. I get more channels(in HD I might ad) than I get on cable so tomorrow I reckon I'm going to cancel my cable subscription. Thought I'd share this with you guys, worth to check out.

Anónimo dijo...

Hello,
I have developed a new clean web 2.0 wordpress theme.

Has 2 colours silver and blue, has custom header(colour or image).
I am curently working on it, so if you have suggestions let me know.

You can view live demo and download from here www.getbelle.com
If you found bug reports or you have suggestions pm me.
Wish you a happing using.

many thanks to [url=http://www.usainstantpayday.com/]USAInstantPayDay.com[/url] for paying the hosting and developement of the theme

SypeasseveWew

Anónimo dijo...

It's so easy to choose high quality [url=http://www.euroreplicawatches.com/]replica watches[/url] online: [url=http://www.euroreplicawatches.com/mens-swiss-watches-rolex/]Rolex replica[/url], [url=http://www.euroreplicawatches.com/mens-swiss-watches-breitling/]Breitling replica[/url], Chanel replica or any other watch from the widest variety of models and brands.

Anónimo dijo...

[url=http://www.wallpaperhungama.in/]Bollywood Wallpapers[/url]

[url=http://www.wallpaperhungama.in/cat-Amrita-Rao-2.htm]Amrita Rao[/url]

[url=http://www.wallpaperhungama.in/cat-Aarti-Chhabria-122.htm]Aarti Chhabria[/url]

[url=http://www.wallpaperhungama.in/cat-Asin-32.htm]Asin[/url]

[url=http://www.wallpaperhungama.in/cat-Celina-Jaitley-1.htm]Celina Jaitley[/url]

[url=http://www.wallpaperhungama.in/cat-Deepika-Padukone-5.htm]Deepika Padukone[/url]

[url=http://www.wallpaperhungama.in/cat-Geeta-Basra-24.htm]Geeta Basra[/url]

[url=http://www.wallpaperhungama.in/cat-Kareena-Kapoor-115.htm]Kareena Kapoor[/url]

[url=http://www.wallpaperhungama.in/cat-Katrina-Kaif-11.htm]Katrina Kaif[/url]

[url=http://www.wallpaperhungama.in/cat-Sonal-Chauhan-21.htm]Sonal Chauhan[/url]

[url=http://www.wallpaperhungama.in/cat-Priyanka-Chopra-3.htm]Priyanka Chopra[/url]

Anónimo dijo...

Hi everybody, I just registered on this awesome community and wanted to say hello there! Have a magnificent day!

Anónimo dijo...

Exceptional site.

SMOtop the Swedish seo consultant offering a wide range of seo services.
[url=http://www.smotop.se]SMOTop[/url]
http://www.smotop.se

Anónimo dijo...

A New York escort girl is not just physically very much charming and sexy; she is also the proud owner of some of the finest qualities like hospitality, innocence and submissive.
That's why they have been so successful and popular in the pleasure friendly crowd.
Payment for your girl can be done online instantly. So, you should not have any sort of issue regarding anything.
Doing on work and not enjoying pleasures like kisses, touches and romance can make a person psychologically disturbed.
You can use New York independent Escort service for enjoying some time in the company of Bijou in New York.New York is the capital of West Bangal. With these girls, you will not feel you are getting some kind of service, the experience will be so real that it will almost like a real date.
[url=http://bijouescorts.com]Escort NYC[/url] In the last few years, the entire US industry has seen a drastic change - change that has represented more of growth. Girls who are hospitable and who have flair to serve people with the best fun services have been recruited by the New York escort agencies thus satiating every pleasure need of clients. With online presence of the New York agencies, it's been extremely easy for people like you to browse through the listed girls' profiles so as to find out which girl would be able to serve you better. When it comes to enjoying a session with a New York escort girl, a lot of things may come to your mind. Her physical beauty, area of specialization, capability of fulfilling fetishes, friendliness all may play a major role in letting you choose our girl accordingly. Most of the New York escorts agencies feature full information of girls' physical attributes, their hair color, sexual orientation, area of services and even of pricings. So, it's just a completely easy affair to know more about them on their website itself.

Escort fun can be real fun for you if you believe in going wild. And when you go wild in New York, there is no one to stop you from doing it. Being one of the leading escort services providers and the safest place on earth to be, New York boasts of featuring some of the most popular escort girls. These girls are very carefully chosen from different global locations and they are trained and groomed in such a manner that they can effortlessly satisfy all types of clients- from submissive to highly demanding. By going for a safe and refreshing New York escorts session, you can again feel being on top of the world! Coming out of the worldly tensions and monotony is just possible with the gracious presence of the New York escort services girls.
http://bijouescorts.com The glamorous and the sexiest young escorts from New York are available in several varieties as desired by the clients. They have their own impressive style that explains a statement about their personality and high-end professionalism. You can take these girls as the most stimulating companion on any tour or social events and functions. The erotic ladies with beauty and glamour can offer a wide range of services especially for the clientele. Clients can enjoy peep shows, erotic dancing, twosome and threesome physical entertainment services, cam to cam erotica, live chat, massage services, etc.

Anónimo dijo...

Hi all,

i hope to join the discussion soon

hopefully i can participate in some lively discussions here!

looking forward to talking to you all. :)

[IMG]http://www.trueimagehost.com/1/m/47xFMd46ie7B/blank.gif[/IMG]

Anónimo dijo...

Once upon a time air travel was a great deal simpler than it is today. You called one of a few airlines that flew from your airport, the agent would tell you what flights were available for a given time, and you booked the one you wanted. Airports were always bustling places, especially during the holidays, but as long as you gave yourself adequate time, the process was usually the same. You would check your bags, go through the x-ray machine, get your boarding pass, and wait patiently at the appropriate gate. Once you got on the plane you ate the snack or meal that came with your flight and watched a movie.

In recent years travel by plane has become significantly more complicated. There are so many different configurations for flights and types of fares. Dire economic circumstances have caused airlines to raise rates and charge extra fees for everything from baggage to blankets. There are complex rules about what you can and cannot carry in your luggage. It can be very difficult to determine whether you are getting the best deal or the best services when you buy an airline ticket. The internet makes the navigation of airlines, airports, and flight itineraries easier, but, even so, be prepared to do some research if you want to find a flight at the best price.

Here is something up front that might save you time and money right off the bat. If you are traveling within the United States mainland, always look at Southwest Airlines first. Southwest is almost always the best deal you will find. However, Southwest itineraries do not appear on the major travel websites, so always go directly to the airline's website for information. Plug in your travel plans, and you will get a list of all the flights that are available. Southwest typically charges more reasonable prices than other airlines, and there are no hidden fees. The price you see is the price you get although tax and the government fee that is attached to all flights does apply. For lower prices than you can probably get anywhere else look at the "web only" fares, but keep in mind that these fares are not refundable.

[url=http://cheapairtickets.qarri.com/]Tips and tricks for cheap air tickets[/url]

Anónimo dijo...

hey


great forum lots of lovely people just what i need


hopefully this is just what im looking for looks like i have a lot to read.

Anónimo dijo...

check out the new free [url=http://www.casinolasvegass.com]online casino games[/url] at the all new www.casinolasvegass.com, the most trusted [url=http://www.casinolasvegass.com]online casinos[/url] on the web! enjoy our [url=http://www.casinolasvegass.com/download.html]free casino software download[/url] and win money.
you can also check other [url=http://sites.google.com/site/onlinecasinogames2010/]online casinos[/url] and [url=http://www.bayareacorkboard.com/]poker room[/url] at this [url=http://www.buy-cheap-computers.info/]casino[/url] sites with 100's of [url=http://www.place-a-bet.net/]free casino games[/url]. for new gamblers you can visit this [url=http://www.2010-world-cup.info]online casino[/url].

Anónimo dijo...

Dear friends,

My name is Adelina. I am a 22 years girl from Italy. I was looking for a free translation software and I found one.

Program's name is Babel Fish and iIt supports 75 languages. I installed it but I could not understand how to use it. I am not a computer expert. Can someone help me please on how to run this.

The link is here:

http://access.im/3/babelfish

I thank you very much for your help.

Anónimo dijo...

[URL=http://www.wallpaperhungama.in/details.php?image_id=18509][IMG]http://www.wallpaperhungama.in/data/thumbnails/123/Zarine Khan-17.jpg[/IMG][/URL]

[URL=http://www.wallpaperhungama.in/details.php?image_id=18508][IMG]http://www.wallpaperhungama.in/data/thumbnails/123/Zarine Khan-16.jpg[/IMG][/URL]

[url=http://www.wallpaperhungama.in/cat-Zarine-Khan-123.htm]Zarine Khan [/url]

[url=http://www.wallpaperhungama.in/cat-Zarine-Khan-123.htm]
Zarine Khan Wallpapers[/url]

Anónimo dijo...

if you guys eager for straits to take off for it [url=http://www.generic4you.com]viagra[/url] online you can do it at www.generic4you.com, the most trusted viagra drugstore more advisedly of generic drugs.
you can ascertain drugs like [url=http://www.generic4you.com/Sildenafil_Citrate_Viagra-p2.html]viagra[/url], [url=http://www.generic4you.com/Tadalafil-p1.html]cialis[/url], [url=http://www.generic4you.com/VardenafilLevitra-p3.html]levitra[/url] and more at www.rxpillsmd.net, the demanded [url=http://www.rxpillsmd.net]viagra[/url] informant on the web. well another great [url=http://www.i-buy-viagra.com]viagra[/url] pharmacy you can find at www.i-buy-viagra.com

Anónimo dijo...

Transparency of accounting systems is another good indicator of honest online casinos. When testimonials are published make sure that it is from more than a set of initials, and make sure they have a state or country. Free casino chips may be 'virtual' in concept, but they are used by real people!


Now with a low enough play though requirement and a casino game that's not rigged more than the house advantage you may just make the play through requirement and keep the bonus that's left over. One example is baccarat which has one of the best player advantages. Good luck on your online casino adventures!
[url=http://www.onlinecasinos5.com]online casino[/url]
[img]http://www.bodog.com/publish/etc/medialib/bodogcom_media_lib/home-page-logo.Par.68918.Image.gif[/img]
Another feature of casino slots online is the loyalty factor. Some virtual gaming sites offer bonus credits to you every time you make a deposit to your account. If you're going to play on a regular basis, it pays to sign up with a site the pays a dividend back to you. There's a myriad of online casinos available for you to choose. Take the time to investigate what's available. Take the time to learn the games you want to play. Utilize all a casino site has to offer you to help you play better. Plan your playing, plan your budget, and let the online games begin.
Online Casinos, believe it or not could be the best solution for some. I know that some of us, including me, like to go to Vegas or other places to play in their casinos, but this is not possible all the time. For all of us who do not have time, online casino gambling is the best solution.


First, never choose a casino on the sole basis of his ranking in the search engine results. They are not necessarily good rankings on how a casino. You must go through several online casino sites to compare the benefits in detail and then make a decision. For example, should offer a bonus and, if so, how much. Are there any special promotions available?



2. Regular brick-n-mortar casinos normally ploy subtle methods to divert your attention from the game. They employ pretty hostesses and sweet-talking managers who are forever trying to entice you to buy a drink, or whatever. Now when you drink above the average, you lose focus on the game and make mistakes. This is precisely what the brick-n-mortar casinos want you to do is spend your money buying chips, then spend it on drinks and food, and then lose both your concentration and money! Online casinos cannot play such tricks as you play on these from home and, therefore, there is nothing to distract you or divert your attention from the game.

Anónimo dijo...

You should visit [url=http://www.eroticwebcams.net]www.EroticWebCams.net[/url] if you want to enjoy the best adult cams.

Anónimo dijo...

[url=http://www.wallpaperhungama.in/]Bollywood[/url]

[url=http://www.wallpaperhungama.in/]Bollywood Wallpapers[/url]

[url=http://www.wallpaperhungama.in/]Bollywood Actress[/url]

[url=http://www.wallpaperhungama.in/cat-Aishwarya-Rai-114.htm]Aishwarya Rai[/url]

[url=http://www.wallpaperhungama.in/cat-Ayesha-Takia-28.htm]Ayesha Takia[/url]

[url=http://www.wallpaperhungama.in/cat-Diya-Mirza-116.htm]Diya Mirza[/url]

[url=http://www.wallpaperhungama.in/cat-Neha-Dhupia-8.htm]Neha Dhupia[/url]

[url=http://www.wallpaperhungama.in/cat-Nandana-Sen-109.htm]Nandana Sen[/url]

[url=http://www.wallpaperhungama.in/cat-Bipasha-Basu-29.htm]Bipasha Basu[/url]

[url=http://www.wallpaperhungama.in/cat-Neetu-Chandra-34.htm]Neetu Chandra[/url]

[url=http://www.wallpaperhungama.in/cat-Kim-Sharma-119.htm]Kim Sharma[/url]

[url=http://www.wallpaperhungama.in/cat-Zarine-Khan-123.htm]Zarine Khan[/url]

[url=http://www.wallpaperhungama.in/cat-Amrita-Rao-2.htm]Amrita Rao[/url]

[url=http://www.wallpaperhungama.in/cat-Aarti-Chhabria-122.htm]Aarti Chhabria[/url]

[url=http://www.wallpaperhungama.in/cat-Asin-32.htm]Asin[/url]

[url=http://www.wallpaperhungama.in/cat-Celina-Jaitley-1.htm]Celina Jaitley[/url]

[url=http://www.wallpaperhungama.in/cat-Deepika-Padukone-5.htm]Deepika Padukone[/url]

[url=http://www.wallpaperhungama.in/cat-Geeta-Basra-24.htm]Geeta Basra[/url]

[url=http://www.wallpaperhungama.in/cat-Kareena-Kapoor-115.htm]Kareena Kapoor[/url]

[url=http://www.wallpaperhungama.in/cat-Katrina-Kaif-11.htm]Katrina Kaif[/url]

[url=http://www.wallpaperhungama.in/cat-Sonal-Chauhan-21.htm]Sonal Chauhan[/url]

[url=http://www.wallpaperhungama.in/cat-Priyanka-Chopra-3.htm]Priyanka Chopra[/url]

[url=http://www.wallpaperhungama.in/cat-Aditi-Sharma-126.htm]Aditi Sharma[/url]

[url=http://www.wallpaperhungama.in/cat-Hazel-Crowney-135.htm]Hazel Crowney[/url]

[url=http://www.wallpaperhungama.in/cat-Kashmira-Shah-110.htm]Kashmira Shah[/url]

Anónimo dijo...

[url=http://bewutore.t35.com/news_312.html]casino code d n online[/url] [url=http://bewutore.t35.com/news_166.html]no deposit casino bonus[/url] [url=http://bewutore.t35.com/news_189.html]online casino gambling[/url] [url=http://bewutore.t35.com/news_151.html]free casino coins with purchase[/url] [url=http://bewutore.t35.com/news_673.html]free online casino gambling consensus service[/url]

Anónimo dijo...

[url=http://bidejehi.t35.com/news_391.html]casino poker game online in la vegas[/url] [url=http://bidejehi.t35.com/news_504.html]online gambling laws and legal authority[/url] [url=http://bidejehi.t35.com/news_684.html]onlinebetting videopokeronline onlinegame gambling[/url] [url=http://bidejehi.t35.com/news_255.html]casino gambling internet online[/url] [url=http://bidejehi.t35.com/news_652.html]casino online player[/url]

Anónimo dijo...

[i]Знакомства толстушек для секса девушки ищут секса знакомства знакомства для секса Еманжелинск [/i]
знакомства новосибирск сочи секс знакомства ноябрьск плесецк знакомство
[i]секс у парней первый раз женщины секс знакомства фото [/i]
http://facatuci.t35.com/cat18.html http://facatuci.t35.com/cat12.html http://facatuci.t35.com/cat11.html

Anónimo dijo...

Movie: Raajneeti
Year: 2010
Director: Prakash Jha
Cast: Nana Patekar, Ajay Devgan, Ranbir Kapoor, Katrina Kaif & Manoj Bajpai
Music Director: Pritam

[url=http://www.bollywood-latest.com/2010/05/raajneeti-mp3-songs/]RaajNeeti Mp3 Songs[/url]

[url=http://www.bollywood-latest.com/]Bollywood Blog[/url]

[url=http://www.bollywood-latest.com/]Bollywood News[/url]

Anónimo dijo...

If you’re like me when you first saw the term “arbitrage sports betting” you just said, “huh?” You may even be reading this article because you were wondering. It is a relatively little method that can actually allow you to make money no matter who wins or loses. Kind of like heads I win, tails I win!

Any one who bets on sports for profit will want to make sure they are getting the best sports betting odds but it doesn’t matter what you are betting on, the fact of the matter is that the house is going to be sure to come out on top. They don’t build those billion dollar casinos with winner’s money! The best odds are generally a little better and a sports bettor will likely see a return of eight to ten dollars for every hundred dollars he or she bets over a long term period.
[url=http://www.pulsebet.com]college football betting lines[/url]
The Paroli System, of all the famed sports betting systems, is thought to be opposite that of Martingale. Where the difference lies is on the scheme that with the Paroli System, you start with one wager and then up the wager when you win rather than with a loss. This system lets the profit run and cut short the losses, which makes it appealing due to the fact that you don’t have to have a lot of money to be able to use it effectively.

In the preceding part of this discourse I concluded that (a) the greatest hazard for you as a typical, well-balanced sports Bettor is that you may continually lose more than you win and thereby regularly exhaust your betting funds, and (b) to thoroughly analyse the likelihood of that happening you need to properly address the following questions:

(i) What things could possibly go wrong that would cause you harm?
(ii) How likely is it that those things will go wrong for you?

Anónimo dijo...

Everything about horse betting

Horse racing's traditions give it unique flavor and character, but to be successful, it must be willing to evolve to catch up to the present and to meet the future. We most certainly hope that it does.
[url=http://www.pulsebet.com]bet on horse racing[/url]
There are however many controversies surrounding the horse industry. During races, some jockeys use a crop to hit the horse in the rump to direct their effort and possibly run faster. Based on the most detailed statistical study of whipping ever carried out, it is actually counterproductive and slows the horse down causing them to become distracted and dangerously go off course.


Some of horse racing's most legendary names failed to capture this event. Man o' War managed only 2 out of the 3 legs (did not start in the Kentucky Derby); Seabiscuit, after losing 17 straight races as a two year old wasn't even considered (although he did later beat 1937's Triple Crown winner, War Admiral in a match race); Cigar never competed, starting his great winning streak late in his fourth year.

[url=http://www.pulsebet.com]horse racing bookmaker[/url]
Brother Derek with Alex Solis up finished in a dead heat for fourth in the Derby, 9 1/2 lengths back after being steadied twice. With a career record of 6 wins out of 9 starts (3 out of 4 this year) Brother Derek had 4 straight wins before the Derby.

Anónimo dijo...

Traditional banking has always been a brick and mortar building where you go to deposit or withdraw money.

This banking Internet option has been very popular not only for customers who want to have some control over their account without having to go to the bank but for banks as well whose man hours have been freed up from performing simple tasks like balance inquiries, account transfers, and the like because the customer does it himself with banking Internet.

Banking Internet options also include virtual banks.

When you utilize banking Internet options you are able to access your account, move money, pay bills, and any number of things from any computer with Internet access worldwide.
[url=http://pcinternetbanking.com]Internet Banking[/url]
Historically banks were institutions that held your money under lock and key.

Traditional banks have monitored the popularity and growth of the internet, and realising customers wanted greater control of their affairs, have created their own internet banking web sites.

To help the growth and assist customers to make the change, many traditional banks offer minimal fee or completely free transfers to help customers migrate to their online banking service.
[url=http://pcinternetbanking.com]Online Banking[/url]
Internet banking has revolutionalized banking with immediate global access to your bank accounts using a secure internet connection.

Anónimo dijo...

Extremely funny video with a social message. Ghuggi must get a national award for his efforts.

[url=http://www.mydesizone.com/video/zy5-ryJTvZA/Ghuggi-de-barati-Gurpreet-Ghuggi.html]Ghuggi de barati - Gurpreet Ghuggi[/url]

Anónimo dijo...

This is yet another time Real Madrid has failed to advance to the quarterfinals; the team hasn’t made it since 2004. This year seemed to have incredible potential for Madrid, which was enjoying a winning streak and beginning to balance all the great new talent Coach Pellegrini purchased last summer. [url=http://www.pulsebet.com]camiseta real madrid[/url] In the match against Zaragoza, Real Madrid dominated the game from the first minute, coming close to scoring at minute 2 when Cristiano Ronaldo missed a clear option after goalkeeper Roberto Jimenez cleared the shot from the Portuguese. Minutes later, the Whites kept control of the ball while Real Zaragoza was trying to close the spaces and the opportunities for the Meringues in their area.
bet football
At the end of the game, Kaka expressed his satisfaction at his team’s performance, happy to have helped his team by adding a point. [url=http://www.pulsebet.com]kaka ricardo[/url] Prior to the game, Ronaldo promised that he would return the goals Messi converted on Tuesday for Barcelona, but the Real Madrid player was short one goal.

Anónimo dijo...

If you’re like me when you first saw the term “arbitrage sports centrebet betting” you just said, “huh?” You may even be reading this article because you were wondering. It is a relatively little method that can actually allow you to make money no matter who wins or loses. Kind of like heads I win, tails I win!
football betting [url=http://www.pulsebet.com]centrebet[/url]
centrebet
[url=http://www.pulsebet.com][img]http://www.centrebet.com/img/logo_centrebet.png[/img][/url]
One key thing to remember when you are seeking out the best sports centrebet betting odds is that the best odds and the best sports bookmaker are not necessarily one and the same.
With this movement the United States has taken a different approach to online gambling. Whereas other countries are working with these services to regulate them, the United States is attempting to prohibit them once and for all. By doing this they are missing out on the ability to tax internet gambling instead of getting rid of it entirely. Conservative estimates have shown that taxing these services could make the government in upwards of $6 billion a year.
[url=http://www.pulsebet.com]best sports betting[/url]

The most commonly occurring reason I have found for people consistently losing money at sports centrebet betting is that they have no "game plan". The most essential elements of a good game plan for centrebet betting purposes are a valid, proven Selection System and a proper Staking Plan. The Staking Plan alone won't cut it; first and foremost you must employ a worthwhile Selection System.

Anónimo dijo...

Infatuation casinos? certify this environmental [url=http://www.realcazinoz.com]free casino[/url] games. exemplar and abduct up online casino games like slots, blackjack, roulette, baccarat and more at www.realcazinoz.com .
you can also verify our untrained [url=http://freecasinogames2010.webs.com]casino[/url] orientate at http://freecasinogames2010.webs.com and be heir to in true change !
another late-model [url=http://www.ttittancasino.com]casino[/url] spiele place is www.ttittancasino.com , rather than of german gamblers, get charitable online casino bonus.

Anónimo dijo...

[b]King Of Pirate Online[/b]

King Of Pirate is a fully 3D-designed multiplayer online game based on 5,000 years of pirate history.

In it, comical pirate characters and creatures travel the high seas and encounter intricate story-based quests,

wondrous cities and beautiful landscapes in their search for treasures fit for a king – or a king's ransom!

Though the excitement of ship-to-ship combat is a heady brew for newcomers and veterans alike,

many players take pride in their place among the community. Whether you seek to enforce the laws of the KoP world,

http://www.KingOfPirate.com





Tales of pirates private server
pirate king online private server
top/pko private server
private server
igg top
igg

Anónimo dijo...

Ladies: What’s your decision...boxers, briefs or tightie whities? [url=http://tjenepengerpaanett.blog.com/]hvordan tjene penger raskt[/url]

Anónimo dijo...

Hi buddy, your blog' s design is simple and clean and i like it. Your blog posts are superb. Please keep them coming. Greets!!!

Anónimo dijo...

Playing bingo needs more than luck or skills and techniques, contrary to what most believe. Bingo, just like any game of chance, comes with rules and regulations that players should observe. Being a player comes with responsibilities and etiquette.

Winning the Game

The moment you figured out you won, you must immediately yell BINGO, and it should be loud enough for the floor walker to hear. The pot money shall be given to the winner once their winning card is confirmed. Well, in winning or once you know you just won, the most important thing is that you shout the winning word BEFORE the time elapses. If the game proceeds and the next number is mentioned and you failed to shout "Bingo", your winning card is disqualified. Therefore, this is the rule you must know.

There may be cases when there are two winners, and in this case the pot money shall be divided equally among the winners. Supposing there are two winning cards, the two winners will share half the prize money.

Bingo Game Rules

Bingo rules are basically the same no matter in which Online Bingo hall you play. But still it's good if you know these rules by heart. If it is your first try, then ask for handouts and inquire from pros regarding the game rules. Nonetheless, the ideal thing to do if you have questions is to ask the floor walker and not the person seated beside you. You should clarify things and doubts before the game starts because asking too many questions as the game proceeds could well distract you. This guideline also applies to those who are newcomers at casinos, those who play roulette for the first time.

Bingo halls demand an age limit of 18 years old. If you are below this age, you are prohibited to play. Some bingo houses ban alcohol inside, so players aren't supposed to take liquor nor drink it inside the venue. Smoking may also be restricted inside the venue, as there are designated smoking sections.

Take note that some Bingo houses don't allow food but some do, so it basically depends on the venue. Policies vary among different venues. For instance, some bingo halls allow reservation of cards, while others don't allow it. Some allow people to leave the venue in the middle of the game, others forbid it. But there are general policies observed in all bingo houses, such as disqualification of tampered bingo cards. There is no way you can get away with a tampered card because the walkers are adept at identifying authentic cards from tampered ones. You could be banned from a bingo establishment if proven liable of tampering a card. Hence, you should play honestly.

Interestingly, some venues offer special bingo games for kids although some halls don't allow players to have companions while playing. Suppose you bring kids with you, don't let them run around the venue and bother other gamers. They should behave well whilst you play and the game proceeds. Play quietly and don't recite the numbers you desperately want to come off because you'll be much of a disturbance if you do. Decorous playing is expectant of all players, even those who play roulette at casinos. Also, having a valid identification is important because you don't know you might win and need to present credentials.

More Online Bingo Info at Bingo Snooper Visit Now http://www.bingosnooper.com

Anónimo dijo...

Все хорошее когда-нибудь заканчивается. Это высказывание, к сожалению, относится и к эрекции. Эрекция прекращается почти сразу же после эякуляции, потому что эякуляция является сигналом к прекращению выработки циклической АМФ. Но даже прежде, чем ваша эрекция прекратится сама собой из-за эякуляции в половом члене происходит серия химических реакций, направленных на то, чтобы защитить орган от «переутомления».
[url=http://rusviagra.awardspace.biz/sitemap.html]Купить Дешево Виагру + Бонус - Дженерик Сиалис 2 таблетки[/url]

Anónimo dijo...

[url=http://www.pi7.ru/foto/1530-kureznye-foto-15-foto.html ]муж вымотал все нервы. идти некуда. [/url]
Здраствуйте
Я была в отношениях с молоденьким человеком, всё было хорошо, но потом из за моей каждый деньй ревности мы растались, он был инициатором разрыва, я его безумно люблю и пытьалась вернуть, но никак.
Подруга мне порекомендовала обратиться к ворожеи, я решилась.
Теперь я счастлива, всё у нас хорошо, он вернулся, и его глаза в данный момент светятся счастьем. всё выглядит естественно.
Если желаете, я оставляю её почтовый адрес, подумаете что это реклама, думайте, главное то что в данный момент жизнь для меня прекрасна.

Anónimo dijo...

Hi Fellow Forumites

Looks like cdpsecurecdp.www.blogger.com could be a considerable forum for me
I am lucky to have discovered it.


In the beginning just remember it was darked and then someone smiled! try this: Never tell a lie unless it is absolutely convenient. :


Lol!

Anybody into Reading


Looking forward to a good long membership here!

Oklahoma,Cameron

Anónimo dijo...

[url=http://www.archaeologychannel.org/marketplace/?p=447]Phentermine doctors pharmacy[/url]
[url=http://www.edsoft.com.au/shop/?p=394]Odering xanax from canada[/url]
[url=http://www.edsoft.com.au/shop/?p=134]Buy really cheap xanax online[/url]
[url=http://www.qis.org/?p=301]Hydrocodone online prescriptions[/url]
[url=http://www.qis.org/?p=476]Reasons for prescribing vicodin[/url]
is meridia better than phentermine
pain pills vicodin
hydrochlorid phentermine
phentermine savon rx
hydrocodone apap 5mg 500mg
giving dogs alprazolam
acetaminophen and the opiate hydrocodone
highest dose of hydrocodone
can i take 2 ambien
xanax buddy
mixing valium and xanax
phentermine no prescription california
get prescription cough hydrocodone
ambien and tardive dyskinesia
vicodin pill id
blue vicodin pills
overdose xanax
xanax detox supplements
online hydrocodone no prescription required
i want to buy phentermine
cardizem cd foradil phentermine evista
purchase xanax
where to order xanax
does valium cause low pressure
valium contraceptive effectiveness
lyrica taken with ambien
is there a generic ambien
hydrocodone and zoloft
vicodin during third trimester
trazodone and xanax combination
effects of smoking vicodin
diazepam doseage for pets
buy zolpidem with overnight delivery
getting xanax legally internet prescription
where can i buy valium
best place to buy vicodin
buy phentermine tablet online
how to shoot diazepam
hydrocodone apap mck
chear zolpidem
mixing vicodin and xanax
creator of vicodin
pill identification m357 hydrocodone 7.5
cough medicines with hydrocodone
xanax or valium
effects of xanax of fetus
diet doctor oklahoma city phentermine
valium clonazepam
prince valium underground
phentermine without a
vicodin antacids
vicodin strenght
maximum daily dose of hydrocodone
fake hydrocodone watson 853
diet pills phentermine no prescription
difference between vicodin and percocet
mayo clinic phentermine
bariatric clinic phentermine greensboro nc
boost hydrocodone
phentermine us pharmacy no perscription

Anónimo dijo...

Как говорилось на 2NT.ru Реально ли выиграть в лотерею? Правда ли, что астролог может рассчитать благоприятный день покупки выигрышного билета?
Кто нибудь выигрывал настоящие суммы?

Anónimo dijo...

Как говорилось на Seexi.net Подскажите, встречаюсь с мужчиной-Дева, звонит ежедневно, встречаемся пару раз в неделю, ощущаю, что нравлюсь ему, но его холодность как-то меня отпугивает. Не возьму в толк достаточно серьезно он ко мне или же нет? Эмоций ноль, дистанция с его стороны, а я хочу быть ближе. Как привести его к больше решительным воздействия, к нежным словам? Реально ускорить процесс или же ничего самой не предвоспринимать? Боюсь, что отношения так и замерзнут...Сама я РАК.

Anónimo dijo...

Вот еще немного ссылок на тему, как похудеть.
Похудеть http://tylerleonard.t35.com/

Anónimo dijo...

Вот еще немного ссылок на тему, похудеть на 60кг

воловичева похудела фото - http://hoytlionel.t35.com
как инна воловичева похудела - http://babcockmu2.narod.ru
похудеть на 20 - http://gregoryharrison.t35.com
похудеть на 20 - http://calebreese.t35.com
фото похудевших до и после - http://schwarzenbach6fow.narod.ru
чтобы похудеть калорий в день - http://wallaceshad.t35.com
как похудела инна воловичева диета - http://mosemannv3.narod.ru
как инна воловичева похудела - http://cameronmichael.t35.com
легкие способы похудеть - http://lohwasser5cks.narod.ru
быстро похудеть на 10 кг - http://vasconceloscmv2.narod.ru

Anónimo dijo...

Ага, теперь ясно… А то я сразу и не понял где тут связь с названием…

Anónimo dijo...

решил помочь и разослал пост в соц. закладки. надеюсь поднимется популярность.

Anónimo dijo...

I love vidasmarranas.blogspot.com! Here I always find a lot of helpful information for myself. Thanks you for your work.
Webmaster of http://loveepicentre.com and http://movieszone.eu
Best regards